Ara us preparem un llista d’activitats que poden anar bé per treballar la consciència fonològica

Per als més petits (de p3 fins a segon…)
• aïllar paraules
• descobrir paraules curtes i llargues
• canviar paraules de frases (el gat tenia por > el gos tenia por > el gos tenia gana…)
• anar eliminant paraules d’una frase:
    en Pere menjava un entrepà de pernil dolç i formatge
    en Pere menjava un entrepà de pernil dolç i
    en Pere menjava un entrepà de pernil dolç
• anar afegint paraules per crear frases:
    en
    en Pere
    en Pere menjava
• picar síl·labes
• comptar síl·labes
• distingir obertures i rimes en paraules monosíl·labes (cel, mar..)
• reconèixer, aïllar… el fonema inicial
• reconèixer, aïllar… el fonema final
• reconèixer fonemes medials
• confegir o segmentar paraules en fonemes
• manipular paraules compostes o prefixos (filferroferro)
• manipular obertures (cel-mel; blau-grau) , manipular codes (pans-pals), fer rimes (cel-mel-vel-pèl)
• invertir paraules (arròs-sorra)

• buscar paraules amagades (Barcelona)

Per a més grans
• “fonemejar” pseudoparaules (xaramions)
• spoonerism task (canvi de fonemes) (Tom Cruise > Com Truise; he anat a la sala de jocs > he anat a la jala de socs), crear-los o interpretar-los
• esborrar fonemes, afegir fonemes o manipular-los (digues “tren” sense [r]; afegeix [s] a “plat”; digues “star”, però en lloc de [t] digues [k], ” skar”).

Activitats diverses (adaptables)
• treball amb pseudoparaules
• construeix paraules que comencin, que acabin amb el so…
• parla en castellà, en francès, en anglès…
• reconeix les llengües en audicions
• jugar a buscar paraules que acaben i comencen per
• el gran dictat (en versió sons) amb paraules i pseudoparaules
• el racó dels sons (lingüístics): sentir sons i marcar paraules que els continguin

Notes: Seria important disposar de materials (comercials) que tinguessin sons gravats
També seria recomanable donar materials preparats als mestres per poder pronunciar-los a la classe

Advertisements